Pagini

joi, 30 iulie 2015

Despre bacul de la Călărași, Gigi Becali, Steaua și cel mai avut agricultor român

Pontonul bacului de la Călărași. Foto cu telefonul: Călin Hera

V-ați prins, cei care citiți PA-uri și mirări, că m-am ofticat pe neamprostia patronilor care au preluat bacul de la Călărași. O experiență faină s-a făcut praf din cauza lăcomiei gen să dăm un tun, restul sunt detalii. Pe scurt, pentru că a scăzut nivelul Dunării, feribotul concurent are dificultăți și face mult mai puține curse și mai „ușoare” (ca să nu eșueze), bacul a ridicat prețul de la 15 la 35 de lei. O porcărie, mi-am zis, și m-am pus să caut nițel, să aflu cine sunt și ce vor ei, patronii bacului, că n-au cum să fie niște simpli gospodari locali cei care împușcă banu' pe malul bătrânului Danubiu... 

Bon fiscal, 35 lei traversarea cu bacul la Călărași 

... Și am aflat. Firma care deține bacul de la Călărași se numește Ostrovit SA. A fost înființată în 1991. În 2013 avea cinci asociați, patru administratori și doi angajați, respectiv un profit de 183.318 lei (la o cifră de afaceri de 27.623.690 lei). De alfel, singurul an în care au fost declarate pierderi, din ultimii vreo zece, a fost 2012. Informațiile le-am luat de aici.

Ostrovit SA are două domenii de activitate principale: viticultura și turismul. Primul include brandul Domeniile Ostrov, sub care se produce vinul din Podgoria Ostrov. Al doilea include bacul de la Călărași Chicu. La bac, prețul biletelor se schimbă de la o oră la alta, în funcție de problemele concurenței și în disprețul clienților – care n-au încotro și bagă mâna în portofel. În dugheana de la bac se vând sticle de vin ale firmei (prețuri bune, sticle arătoase; aș fi cumpărat dacă nu m-ar fi enervat...). Și tot la bac, malul dinspre Bulgaria, e o crâșmă.


Dar cine sunt acționarii? O Monitorul Oficial 4309/2010 am identificat doi: Asociația Agricolă Familială AGRO – COH (52,11041%) – reprezentată de Dumitrașcu Nicu Gheorghe, respectiv SC Leader Internațional SA (40,27115%) – reprezentată de Udrea Stelian. Nimic spectaculos. Dar asta doar la suprafață. Eu am râcâit un pic...

... și am mers pe fir, plin de curiozitate.  Să le luăm deci pe rând.


  • Asociația Agricolă Familială AGRO – COH, acționarul majoritar, este reprezentată de Dumitrașcu Nicu-Gheorghe, care apare pe site-ul firmei Hortifruct, de unde aflăm că este CEO Berser SA. De ținut minte. La fel cum e de ținut minte lista firmelor care apar pe acest site: Berser, Leoser, Ostrovit,  Leader Internațional, Frank 93 Prod, Ilser Oltenia, Lio Agro Com. În treacăt, Hortifruct are clienți unul și unul: Real Hypermarket, Kaufland Romania, Rewe Romania, Selgros Cash&Carry, Cora, Lidl Discount, Metro Cash & Carry.
  • Horia Culcescu. Stăpânul bacului. Și nu numai. Sursa: agrointel
  • SC Leader Internațional, al doilea acționar, este reprezentată la Ostrovit SA de Stelian Udrea, directorul economic al firmei. Firmă al cărei nume l-ați citit mai sus, pe lista Hortifruct, și care este deținută de Horia Culcescu (mi-am adus aminte acest detaliu dintr-o știre publicată în Replica Online). Hopa! Un nume greu, trebuia să îmi aduc aminte de cum am citit „Leader Internațional”. Scuzați rugina. Dar rețineți ideea: proprietarul firmei Ostrovit SA, care are, printre multe altele, bacul de la Călărași și a făcut miștocăreala cu scumpirea biletului de la o oră la alta, este Horia Culcescu

Cel mai bogat om de afaceri din agricultura românească


Dar cine este Horia Culcescu? Domnul Horia este unul dintre cei mai bogați oameni de afaceri din agricultura Made in Romania. În 2013 era chiar Number one, după socotelile făcute de cea mai importantă publicație agricolă din România, AgroIntel și de revista Capital (avere de 180-200 de milioane de euro). Culcescu este producătorul nr. 1 de conserve din legume şi fructe din România. Are afaceri în agricultură, viticultură, imobiliare. Nu mai puțin de 230 de hectare de sere şi 1.200 de hectare de vie. Are ferme de legume la Ișalnița, Craiova, Turnu Măgurele etc.

Printre firmele lui Horia Culcescu se află cel puțin două din lista Hortifruct: SC Leoser (sere cu o suprafaţă de 90 de hectare în localitatea Popeşti-Leordeni) şi Berser (un complex de sere lângă cartierul Berceni din Bucureşti) - am luat din același AgroIntel.

Nu în ultimul rând, Horia Culcescu îi este fin lui Gigi Becali, de la care a împrumutat 18 milioane de euro (în preajma afacerii cu serele). „Legăturile cu Gigi Becali, finanţatorul echipei de fotbal Steaua, au iscat în presă o serie de controverse legate de modul de finanţare a afacerilor lui Horia Culcescu”, comentează AgroIntel.

Aveți dreptate: nu se putea să vină oricine de pe drum / apă să ia de la stat afacerea bacului, să preia Domeniile Ostrov (fondate în plin deceniu obsedant, în 1958). Pur și simplu nu se putea.

Revenind, cariera lui Horia Culcescu se împletește, cel puțin în partea ei cea mai luminoasă, cu milioanele lui Gigi Becali. Interesant. Nu neglijați faptul că originea Leader Internațional se află în orașul-pepinieră de talente Caracal. Iar Ostrovit SA are un sediu în Ostrov și unul în județul Ilfov (Mogoșoaia), fief-ul cui știți voi. Sunt doar câteva indicii importante despre proptelele politice ale afacerilor sale, legăturile spre vârf în Agricultură, Transporturi (CNADR), Interne etc.

Sunt convins că, dacă ai răgaz să tragi de fir, poți descoperi amănunte încă și mai interesante și poți încropi o poveste de succes caracteristică anilor de capitalism românesc incipient.


Emblema Steaua pe toate sticlele de vin


Un episod anecdotic ar sta la baza scandalului privind marca Steaua. Potrivit Pro Sport, faptul că firma lui Culcescu a îmbuteliat vin pe care a pus emblema clubului Steaua, a umplut cu năduf paharul generalilor, care au zis basta!


Povești halucinante de la Domeniile Ostrov


De afacerea cu vin din Ostrov, Domeniile Ostrov, se ocupă mai ales doamna Oana Belu, sora lui Horia Culcescu. Prin 2013, făcea chermeze la domenii. Probabil că face și acum. Ceea ce e fain.  
Localnicii cu care am stat de vorbă când cu excursia la bancomatul din Ostrov mi-au povestit că în realitate lucrurile nu sunt chiar atât de faine. Bine, să ne înțelegem, au lipsit poveștile cu botnițe pe fețele culegătorilor de struguri, astea rămân copyright Zaharia Stancu. Ostrovenii cu care m-am nimerit să vorbesc spuneau, cu obidă, lucruri nașpa despre familile fraților Horia și Oana. Povești halucinante, legături care duc în zone spectaculoase (cu S de la spectacol), pe care nu le redau, că nu am apucat să le documentez. 


Nu trageți în pianist!


O chestie de cancan mi-a fost sugerată de un nene supărat și el pe Madame. Soțul doamnei cântă la pian în București, mi-a zis. Așa, și?, am întrebat. Nimic, doar așa. Dacă tot am aflat, am vrut să văd cine e pianistul, să știu în cine să nu trag. Lucian Velciu e tânăr (39), cântă Franz Liszt, s-a perfecționat la Colegiul Pro, e susținut de Domeniile Ostrov și predă la Colegiul de Muzică „Dinu Lipatti”. Am zis să încheiem cu muzică. 




NOTĂ NECESARĂ. Prezumția de nevinovăție


Menționez, precum în comunicatele DNA, că toată lumea pomenită în acest articol beneficiază de prezumția de nevinovăție. Tot ceea ce am făcut a fost să caut și să redau câteva date accesibile prin Google despre proprietarii bacului din Călărași, afacere care nu e nici pe departe perla coroanei.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

PA-uri, poezii şi mirări

Uneori recunosc: bărbaţii pur şi simplu nu înţeleg nimic. Scriu despre asta pe blogul meu secret ;)

Din lume

free counters